Studierapport
Aan hen die zeggen dat ik me had moeten toeleggen op nuttiger zaken, antwoord ik
dat ik in deze wereld niets nuttiger kan vinden dan nuttig te zijn voor anderen.
Aan hen die me eigenwijs vinden omdat ik deze geheimen publiceer, antwoord ik
dat het beter is dat een zaak gekend is door velen
eerder dan verborgen gehouden ten voordele van slechts enkelen.
Cipriano Piccolpasso, Li tre libri dell’arte del vasaio, ‘Prolago ai letori’, 1556-57.
naar INHOUDSTABEL
naar BELANG van de VLOER
naar SAMENVATTING en CONCLUSUE
De majolicavloer in de kapel van kasteel Rameyenhof te Gestel (nabij Lier, België) is slechts gekend door een Franstalige publicatie van de hand van Henri Nicaise (1939) en een korte vermelding in Elseviers Tegelboek (1965). De verkoop in 1994 van domein Rameyenhof door de vorige eigenaars en in het bijzonder de restauratie van het kasteel, de kapel en de majolicavloer door de huidige eigenaars in de periode 1998-2000, bood een unieke gelegenheid om de majolicategels uit de kapel aan een grondig onderzoek te onderwerpen.
Vanaf 1995 kon gestart worden met een voorstudie op basis van een gedetailleerd fotobestand en nadien met behulp van een waarheidsgetrouwe maquette. Na de ontmanteling van de vloer in 1998 waren de afzonderlijke tegels beschikbaar voor gedetailleerd decor- en materiaalonderzoek, wat de complexheid voor het produceren van dit meesterwerk uit de 16de eeuw aan het licht bracht. De restauratie van de tegels en de herplaatsing van de vloer eind 1999 was voor Vlaanderen een realisatie zonder voorgaande. Het hele restauratieproject bood de mogelijkheid om de tegelvloer te beschouwen in het kader van de ruimte waarvoor hij ontworpen was, aangevuld met de kennis van de historische, genealogische en heraldische data betreffende zijn opdrachtgevers.
Terecht werd in Elseviers Tegelboek de kapelvloer van Rameyenhof op dezelfde lijn geplaatst als de beter gekende majolicavloeren uit Herkenrode en The Vyne. Maar beide gerefereerde vloeren konden nooit met een dergelijke aandacht en precisie bestudeerd worden als mogelijk was voor de majolicavloer op Rameyenhof. Het tegelonderzoek stelt ons nu in staat op een overtuigende wijze dit meesterwerk te bevestigen als een mijlpaal op de tijdsas van de geschiedenis van de Antwerpse majolicanijverheid.
De resultaten van dit onderzoek werden samengebracht in een Studierapport dat uitgegeven wordt in eigen beheer, in beperkte oplage en geheel in quadricolor, en dat aangeboden wordt aan kostprijs. Het toont niet enkel de pracht en de schittering die deze vloer ooit heeft gehad, zeker na de succesvolle restauratie, maar brengt ook de enorme problemen aan het licht die het majolica-atelier uit die vroege periode van de Antwerpse tegelproductie heeft gekend om een vloer met dergelijke complexiteit te produceren.
Hierna kan de inhoudsopgave van het studierapport geraadpleegd worden, wordt in 6 punten het belang van deze vloer samengevat en worden de veelvuldige vragen opgesomd die tijdens het onderzoek aan bod kwamen en in het rapport zijn uitgewerkt.
Inhoudstabel
VOORWOORD 3 INHOUD 7 BELANG VAN DE VLOER 9 De MAJOLICANIJVERHEID in ANTWERPEN in de 16de eeuw 11 DEEL I : ALGEMEEN KADER 21 1. SITUERING VAN KASTEEL EN KAPEL 21 2.BEWONINGSGESCHIEDENIS 29 ontstaan onder de Berthouts 29 het geslacht Van Immerseel 30 de eerste generaties 30 Elisabeth van Immerseel 34 Jan I van Immerseel 36 Jan II van Immerseel en Maria de Lannoy 39 Engelbert I van Immerseel 45 Engelbert II van Immerseel 50 van Nicolaas Rubens tot de nv Rameyenhof 51 Baudouin de Cock 51 Rubens 52 de Celles 56 Le Grelle 57 de Cock de Rameyen 60 de Gruyter – Janssens en de N.V. Rameyenhof 63 chronologisch overzicht van de bewoners van Rameyenhof 65 3. WAPENSCHILD VAN IMMERSEEL – DE LANNOY 69 wapenstukken van Jan van Immerseel 69 wapenstukken van Maria de Lannoy 71 ruitvorm 75 het wapenschild in andere bronnen 78 op het grafmonument van Karel van Immerseel te Augsburg 78 in de inventaris van Engelbert I van Immerseel 80 in de windvaan van het kasteel 81 DEEL II : TEGELSTUDIE 85 1. KAPEL EN VLOER IN DE LITERATUUR 85 2. KAPELVLOER 97 structuur 97 tegelnummer 98 bestemmingsnummer 98 werkmethode 102 tegelaantallen 107 twee decortypes 113 medaillon en wapenschild 115 een tweede medaillon 115 heel even terug samen! 122 een verhelderende oefening 123 cartouches 125 S.P.Q.R. 125 Sola Fides Svficit 128 randtegels 134 vierkante randtegels 134 vijfkanttegels 138 afwijkende formaten 143 samenvatting 150 tegels rond en onder het altaar 151 breuk in het decor aan de kapelingang 156 staat van de vloer en de tegels in situ 164 | 3. TEGELKENMERKEN 171 tegelvormen 171 tegelafmetingen 174 snijsporen op de tegelranden 183 glazuursporen op de tegelranden 186 sporen van engobe 190 afkalving van tegelranden 191 scherfkleur 194 barsten in de tegelscherf 197 tegelbreuk 201 vingerindrukken in de tegelscherf 208 inkervingen in de tegelscherf 213 merktekens op de tegelrug 217 schema’s 219 oefeningen 224 chemische analyse van de tegelscherf 230 4. KENMERKEN VAN HET GLAZUURWERK 235 symmetrie 235 de trek 237 schrijven met glazuur 239 glazuurkleuren 239 fouten in het glazuur 241 5. VREEMDE TEGELS 249 tegels met gevlochten cirkelsegment decor 249 tegels met palmettenkruis decor in gebogen kwadraat 252 Tobias-tegel 255 onbekend decor 261 leeuwenkop decor 262 6. RESTAURATIE 267 uitvoering 269 herplaatsing van de vloer 274 invulling van de lacunes 283 aanbevelingen voor toegang en onderhoud van de vloer 288 7. DE GERESTAUREERDE VLOER IN BEELD 289 SAMENVATTING en CONCLUSIE 291 1. één enkele vloer 293 2. onderbreking in het decor 295 3. tegelgrootte 297 4. keldergat 299 5. vingerindrukken 301 6. barsten en breuken 303 7. productiewijze 305 8. merktekens 307 9. oefeningen en schetsen 309 10. inkervingen 311 11. engobe 311 LITERATUUR 317 Algemeen 317 Rapporten in opdracht van de n.v. Rameyenhof 320 Heraldiek 320 INHOUDSTABEL 321 FOTOLIJST 324 NOTEN 325 |
Belang van de vloer
De kapelvloer is om meer dan een reden als bijzonder te bestempelen, wat bij lezing van de volgende hoofdstukken steeds duidelijker zal worden. Het belang van deze majolicavloer kan bondig worden samengevat in zes punten, waarvan enkele kunnen nagegaan worden op bijgaande afbeelding.
- Vooreerst het ornamentele aspect. De kapelvloer is de enige van de ons gekende Antwerpse majolicavloeren uit de vroege 16de eeuw waarbij de decoratie is uitgespreid over telkens een hele reeks tegels, in casu zestig tot zeventig stuks per decoratiezone. Er zijn twee composities die driemaal voorkomen en alternerend zijn geplaatst. De tegelvloer uit de abdij van Herkenrode en die uit het landhuis The Vyne zijn samengesteld uit tegels die telkens op zich het volledige decor bevatten en dus min of meer willekeurig kunnen worden uitgelegd.
- De kapelvloer is nog in situ aanwezig, ongeveer in de schikking als oorspronkelijk geplaatst. Van de twee voormelde majolicavloeren kan de oorspronkelijke opstelling niet meer worden gereconstrueerd. Voor The Vyne staat de oorspronkelijke locatie van de vloer binnen het gebouwencomplex zelfs niet met zekerheid vast.
- De afmetingen van de tegelzones en enkele specifieke tegelformaten vormen een voldoende bewijs dat de vloer van Rameyenhof speciaal voor de kapelruimte is ontworpen. Niet alleen de vijfkanttegels die in de zes hoeken van de kapel het sluitstuk vormen van de rijen roodbruine randtegels ondersteunen deze bewering. Ook de kwalitatief minder hoogstaande tegelspieën waarmee in een tweede fase de openingen rondom het nieuwe medaillon en de stroken langsheen de noordelijke kapelmuren werden aangevuld, bevestigen deze these.
- Van de opdracht voor productie van de tegelvloer zijn geen archiefdocumenten gevonden, wat bijvoorbeeld voor de vloer van Herkenrode wel het geval is. De historische datering is hier in de majolica zelf geschilderd, met name in het wapenschild, wat toelaat de vloer te situeren in de bewonersgeschiedenis van het kasteel. In die zin sluit Rameyenhof dichter aan bij de uit Frankrijk en Italië gekende majolicavloeren, waar meerdere voorbeelden voorkomen van vloeren in paleizen, kastelen en kerken waarin wapenschilden, emblemen, deviezen of initialen zijn verwerkt die verwijzen naar hun opdrachtgever.
- Versieringselementen als vuurkorven, griffoenen, monsterkoppen, spreukcartouches, cherubijnhoofdjes, lauwerkrans en de in de vloer veelvuldig gebruikte hoornen van overvloed zijn geïnspireerd door de renaissance. Ze zijn geschilderd door een bekwaam vakman, mogelijk een Italiaanse majolicaschilder in een Antwerps atelier. We vinden ze op geen enkele andere vroege majolicavloer of tegelpartij in onze contreien, zo volledig en zo goed bewaard terug.
- Opmerkelijk is de goede staat van bewaring van zowel scherf als glazuur, niettegenstaande de jarenlange verwaarlozing en de vele schermutselingen waaraan het kasteel en zijn inboedel is blootgesteld in de voorbije vijfhonderd jaar. Tegels lagen weliswaar gebroken in hun zanderige bedding, een aantal tegels en enkele fragmenten ontbreken en aan de kapelingang is aanzienlijke loopslijtage. Nochtans werd geen enkele tegel aangetroffen waarvan het decor onleesbaar is, wat niet het geval is voor andere grotere tegelvloeren of tegelreeksen.
Naast deze voor de hand liggende redenen blijkt het bijzondere van deze vloer nog uit een waaier van details die pas aan het licht komen bij een aandachtig onderzoek. Een voor een, dragen ze bij tot het formuleren van een verklaring of een hypothese voor de vele vraagstukken die deze vloer met zich meebrengt. Vermelden we slechts de onregelmatige vormen van de op maat gemaakte tegels, de problematiek van het dubbele tegelmedaillon, de vraagstelling naar de tegels onder het altaar en de legende over de begraafplaats van Nicolaas Rubens.
Samenvatting en Conclusie
Na de eerste kennismaking met de tegelvloer in zijn geheel, en in een volgende fase de aandachtige observatie van de afzonderlijke zones en de individuele tegels, rezen heel wat waarom-vragen.
- Waarom werden kleine en grote tegels door elkaar gebruikt ?
- Waarom al die krassen in het glazuur ?
- Waarom zoveel barsten in de tegelscherf ?
- En waarom zoveel tegelbreuk ?
- Waarom al die messporen op de tegelranden ?
- Waarom zoveel vingerindrukken in de tegels? En waarom aan beide zijden ?
- Wat betekenen al die inkervingen op de rug? En de merktekens ?
- Waarom een onderbreking in het decor van zone A ?
- Waarom zijn er twee medaillons geleverd? En waar is die tweede vloer gebleven ?
- Waar zijn de ontbrekende tegels naartoe ?
- Waarom is er onder het altaar een opening naar de kelder ? En hebben er op die plaats tegels gelegen ?
- Hoe moeten de randtegels georiënteerd worden ?
- In welke hoeken lagen de twee vijfkanttegeldecors ?
- En waarom die op maat gesneden, met weinig zorg geschilderde randtegelstroken ?
- Hoe moeten we de inscriptie Sola Fides Svficit begrijpen in deze context ?
Na een doorgedreven studie van de kenmerken en karakteristieken van de tegels en in combinatie met een aantal feitelijke vaststellingen ter plaatse in en rond de kapelruimte kregen deze vragen geleidelijk aan een antwoord of kon voor heel wat situaties toch een redelijk aanvaardbare hypothese worden geformuleerd. De algemene bevindingen van dit onderzoek kunnen in elf punten worden samengevat.